zondag 23 december 2018

Kerstboodschappen

Nee, ik bedoel niet die van de Koning ;-)
Maar de boodschappen voor het kerstdiner, 1e of 2e kerstdag of wat je dan ook wanneer viert.

christmas kerst kerstboodschappen

Naar mijn mening is het altijd weer erg duur zo'n feestje. Of het nu kerst is, oud en nieuw, een verjaardag of jubileum. Ik schrik echt altijd weer van het bedrag wat ik kwijt ben.

Deze kerst probeerde ik het daarom anders aan te pakken. Ik wilde gaan kijken of het goedkoper kon. Maar wat blijkt: dat is nog best lastig.

Ik ben gaan zoeken naar wat een gezin gemiddeld uitgeeft aan Kerst. Voor 2018 is het nog niet geheel beschikbaar (logisch natuurlijk ;-)), maar gemiddeld en voor andere jaren wel.

Zo geven we gemiddeld per gezin bijna €430 uit aan Kerst. En hier valt dan alles onder:
- cadeaus
- boodschappen
- kleding
- kerstboom + versiering
- kerstkaarten 

Wat mij opvalt is dat er ontzettend veel aan cadeaus wordt uitgegeven, maar een stuk minder (meer dan de helft) aan boodschappen.

Na het doen van onze boodschappen denk ik: hoe dan? Onze kosten dit jaar: €170,00 aan boodschappen. Dit is inclusief drinken en een aantal houdbare producten die we na Kerst ook nog kunnen gebruiken.

Nu scheelt het natuurlijk wel of je alleen met je gezin bent, twee dagen de deur uit bent bij familie of vrienden of dat je thuis bent en familie ontvangt. Dan zijn de kosten toch echt wel hoger.

Ik ga me er nog over buigen, maar ik heb het idee dat ik toch echt niet veel goedkoper kan. Denken jullie van wel? Tips zijn altijd welkom!

liefs
Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten